Nota Editor: 5 tip ini telah dikongsikan oleh Fareha Zulkefli, pelajar tahun akhir Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) jurusan Pengajian Perniagaan (Sumber Manusia) khas untuk siaran di Vocket. Semoga perkongsian beliau ini dapat dijadikan panduan terutama bagi anda yang masih bergelar pelajar.

cara-cari-side-income-untuk-travel-1

Mala Mala Serve 1
HYPE
Keunikan Rasa ‘Pedas Kebas’ Yang Sedap Di Mala Mala
Baca lagi →

Gambar ini semasa saya di Goa. Menaiki train dari Kulem ke Vasco da Gama, tambangnya INR15 lebih kurang RM1 sahaja selama 2 jam perjalanan

cara-jana-side-income-untuk-travel-6

Semasa di dalam Taman Safari Indonesia, kita dapat lihat dengan lebih dekat haiwan-haiwan ini. Haaaaa tengok, sampai terkejut zebra sua muka dalam kereta. Hahahahah!

cara-jana-side-income-untuk-travel-9

Aku masih belajar tetapi keinginan untuk menjelajah, meneroka dan mengejar pengalaman melangkaui kemampuan. Pada asalnya, semua rasa seperti angan-angan. Namun, aku jadikan angan-angan itu satu kenyataan.

Hai semua, assalamualaikum,

Well, dah 3 kali aku pos pasal trip aku. Ke Indonesia, ke Thailand dan yang latest ke India di group facebook UKM Backpacker Stories. Kadang-kadang ada kawan tanya, mana aku dapat duit pergi travel ni, bertuahlah kaya, bertuahnya dapat biasiswa.

Ya betul, alhamdulillah aku dapat biasiswa JPA, tapi aku tak kaya. Duit JPA aku tak pernah sentuh lagi untuk guna buat travel. Aku travel pun tak pernah dalam jangka masa yang panjang, paling lama pun seminggu je.

Jadi, post kali ni, tiba-tiba rasa nak share dengan thevocket.com, dengan rakan-rakan aku khususnya atau lebih general lagi kepada pelajar-pelajar universiti di seluruh Malaysia yang ingin menjana pendapatan sambil belajar.

Apa yang aku nak kongsi adalah apa yang aku buat untuk simpan duit / cari duit sambil belajar. Aku tak berapa pandai nak share tips SEMASA travel, so share tips SEBELUM travel okay juga kot. Hehe.

Truthly said, as a student, agak mencabar juga nak simpan duit / cari duit ni. Banyak kekangan dan cabaran, tapi kalau ada semangat, ada impian dan kemahuan, In Sha Allah Allah boleh bantu kita.

Ini cara aku, cara korang mungkin berbeza.

1. Guna Kemahiran

cara-jana-side-income-untuk-travel-16

4 more days for UTP show

cara-jana-side-income-untuk-travel-17

Fareha and the team at work

Aku belajar muzik dari tingkatan 1 sampai tingkatan 3. Then stop sebab pindah sekolah. Bila sambung belajar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) baru asah bakat semula.

Aku main muzik gamelan untuk gamelan UKM. Setiap minggu kalau ada show wedding dekat area KL/Selangor aku join. Kadang-kadang weekdays pun ada untuk event dekat hotel, private company, konvokesyen universiti swasta dll.

Selalunya arts atau kerja yang melibatkan kemahiran ni dibayar mahal sebab bukan semua orang ada kemahiran yang kita ada, so dari situ boleh gain money. Haaaa cer fikir apa kemahiran yang korang ada yang boleh cari duit?

2. Jadi Guru Sambilan

cara-jana-side-income-untuk-travel-18

cara-jana-side-income-untuk-travel-19

Aku ada kelas setiap hari Isnin, Selasa & Khamis sahaja. So Rabu & Jumaat aku buat part time jadi teacher dekat nursery. Well, bukan mengajar je tapi aku kena jaga baby sampai budak umur 4 tahun, mandikan, masak and suap dia orang makan.

Penat tapi nak seribu daya tak nak seribu dalih. Kerja dari 7.30am-5pm, gaji sehari RM30. Boleh lah, seronok juga hilang stress layan budak-budak ni, comel & innocent je semua hehe.

3. Kemas Bilik Pensyarah

cara-jana-side-income-untuk-travel-22

Gambar bilik pensyarah lupa nak ambik. Gambar dalam kelas pun boleh la. Huhu.

Kelas hari isnin, selasa & khamis tu bukan full pun. Kadang sampai pukul 11 pagi je, then free dah. So aku ambil kesempatan masa tu untuk kemas bilik pensyarah.

Mula-mula aku email je pensyarah-pensyarah yang mengajar aku, kot ada yang perlukan service kemas bilik. Sejujurnya, pensyarah-pensyarah yang aku jumpa sangat memahami student.

Pensyarah-pensyarah ni tahu kita student yang mungkin nak cari duit poket, nak cari duit untuk buat bayar yuran pengajian maka ada yang baik hati minta aku datang bilik (bilik pensyarah tu tak bersepah pun) minta tolong aku susun buku/fail ikut warna je.

Alhamdulillah first kemas bilik pensyarah dapat RM20. Rasa terharu sebab usaha yang sedikit itu Allah beri ganjaran juga. Dari first year buat, dah 3rd year ni aku slow sikit. Sebab bilik sendiri pun tak terkemas hahahhaa!

4. Business Online

cara-jana-side-income-untuk-travel-23

Abang aku tanya aku, sekarang apa yang tengah trend yang boleh buat business (ini masa Januari 2015). Aku cakap, banyak benda tengah trend sekarang ni. Tapi yang aku tekankan sweatpants (seluar).

Terus dia setuju nak berniaga sweatpants. Tapi style aku, aku tak nak berniaga barang fake / tiruan / klon. Kalau nak berniaga kena buat betul-betul, kena bagi yang the best untuk customer sebab 9/10 rezeki adalah daripada perniagaan.

Kalau Allah SWT tak redha, jadi hasil keuntungan yang kita dapat pun tak berkat.

p/s: Haaaa yang ni bukan promote business aku tauuu.

5. Jadi Referee (Pengadil) Untuk Netball Tournament

cara-jana-side-income-untuk-travel-20

cara-jana-side-income-untuk-travel-21

Maluuuu pula nak cerita dekat korang yang ini.

Aku main netball dari F4 sampai masuk matrik. Tak ado lah hebat mano pung. Tak pernah jadi johan pun. Aku players untuk team bola jaring SMTKL (Sek. Men. Tek. Kuala Lumpur) masa tingkatan 5, so kita orang dilatih oleh coach netball Malaysia, Coach Izan.

Masa ni juga ada timba sikit ilmu coaching/referee-ing. So, aku guna lah ilmu yang sedikit ni untuk jadi referee netball dari zaman matrik sampai sekarang.

Lepas injured (Soft Tissue Injury @ Tisu Koyak) di bahagian lutut masa game netball di matrik, doktor sarankan aku stop 2 tahun aktif outdoor activities untuk bagi masa tisu build semula.

Aku ni degil benar, 6 bulan tak main netball, saja ‘cuba try test‘ turun padang juga. Ambik kau, akibatnya aku injured semula and terus ambil keputusan stop main netball.

Jadi, tak dapat main netball, jadi referee untuk small tournament pun okay juga, at least boleh dapat pendapatan sedikit.

cara-jana-side-income-untuk-travel-10

Ini pula semasa di Jalan Surabaya, Antique Market di Jakarta.

Kalau dari segi saving pula, alhamdulillah aku pakai backpack yang sama dari aku tingkatan 4 sampai la sekarang pergi kuliah. Kasut pula baru sebulan lepas aku beli baru after 3 years pakai NB (Itu lah kasut main netball, pergi kuliah, masuk hutan, balik kampung, pergi show dll).

Baju pula, kalau sesiapa yang kenal aku, mesti korang selalu nampak aku pakai parka (macam jaket) je hari-hari pi kelas, hehe.

Last but not least, insyaallah rezeki kita akan bertambah kalau tak kedekut terutamanya dengan parents & adik-beradik apatah lagi kalau bersedekah kan.

Aku pun seronok belanja kawan-kawan makan, hihi.

Selain cara aku di atas, korang boleh buat part-time job contohnya:
1. Di 7Eleven
2. Jadi guru tuisyen
3. Jual topup
4. Buat service print & fotostat dekat bilik
5. Jadi penulis blog
6. Penterjemah
7. Dan banyak lagi!

cara-jana-side-income-untuk-travel-24jpg

Sewaktu di Bangkok, Thailand

Duit JPA ko guna untuk apa?

Duit JPA aku guna untuk bayar yuran kolej & pengajian, makan minum, minyak motor aku dekat UKM dan duit transport balik Ipoh. Selebihnya aku simpan untuk kahwin.

Tak ganggu waktu belajar ke? Bila study? Bila buat assigments?

Serius ganggu waktu belajar, study bila nak exam je. Opppppsss! Buat assignment individu pepandai la ko manage time. Malam ada, waktu senggang antara kelas ke dll.

Kalau assigments group pepandai la ko deal dengan group member okay. Setakat ni aku selalu alert supaya tak pernah ponteng kelas melebihi 3 kali (Mampuih kena bar exam nak oi)

cara-jana-side-income-untuk-travel-25

Lokasi: Kawah Putih, Indonesia

Macam mana cari member travel/travelmate? Kenapa tak travel solo?

Setakat ni 3 trip aku, member travel semua orang lain-lain. Dari situ kita akan kenal & tahu dia sesuai atau tak jadi travelmate kita. Kawan baik dalam kelas/dari kecil/dari zaman sekolah tak semestinya dia boleh jadi travelmate yang baik juga.

Aku ni banyak cakap orangnya, semua benda baru aku tengok aku akan impress. Sedih la aku kalau cakap sorang-sorang & teruja sensorang. Tu sebab tak mo travel solo. Hahahahah!

Lagipun ada macam-macam pandangan/mazhab tentang female solo traveler, maka the best way sebagai perempuan (Islam terutamanya), aku elak untuk travel solo. Lain orang lain pandangan kan? Wanita adalah makhluk Allah yang sangat perlu dijaga maruahnya. Nauzubillah min zalik.

Harap-harap karangan tidak rasmi di atas dapat membantu korang dan naikkan semangat orang di luar sana for Adventure is Out There! huhu Kalau korang rasa ayat tulisan aku ni ada yang ter-riak, ter-over, ter-bangga diri ke, aku minta maaf ye.

Assalamualaikum & Salam Menjelajah Dunia!

LIKE dan FOLLOW Vocket di Facebook serta Instagram

Anda Mungkin Suka