Jam tangan Apple, Apple Watch nampaknya mengalahkan jenama terkemuka Rolex dalam satu kajian yang yang dilakukan oleh firma NetBase. Kajian itu berdasarkan berapa banyak sesuatu jenama itu disebut di media sosial dan sentimen pengguna terhadap sesuatu produk diambil dari 700 juta posting media sosial dari tahun 2014 dan 2015.

Apple Watch menduduki tangga teratas dalam kategori jam tangan, dan menjadi satu-satunya wakil dari jam tangan jenis smartwatch. Menariknya, Apple Watch ini diundi lebih tinggi dari pengeluar jam tangan terkemuka dunia yang lain antaranya Tag Heuer, Richemont dan Patek Phillippe.

21141830-lia_cover_1920x1200
HYPE
5 Sebab Kenapa Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi Kini Jadi Tumpuan Kaki ‘Shopping’!
Baca lagi →

Bagaimanapun secara keseluruhan, syarikat Apple berada di tangga ke-4 dan menduduki carta teratas untuk barangan berjenama adalah milik jenama Chanel.

Konsumer hari ini lebih berminat kepada Apple Watch kerana keupayaannya membuat pelbagai perkara seperti smartphone. Jika dibandingkan dengan jam tangan jenama Rolex, ianya sangat mahal dan jika konsumer membeli jam tangan jenama lain yang lebih murah, ianya tetap menunjukkan fungsi yang sama ; memberitahu waktu semasa. Trend membeli produk mungkin berubah kepada practicality over luxury.

Buat masa ini, Apple Watch dipandang sebagai jam tangan untuk budak geek/skema. Tetapi Apple sudah membentuk satu ikatan dengan pereka-pereka fesyen ternama dari Paris untuk membuat kolaborasi seperti yang dilakukan dengan Hermes sebelum ini. Harapan mereka dengan kolaborasi bersama syarikat-syarikat fesyen ternama ini, Apple Watch akan menjadi lebih fashionable dan trendy.

Anda Mungkin Suka