Dolly Singh pernah bekerja dengan Iron Man versi realiti lebih lima tahun di SpaceX sebagai Ketua Talent Acquisition telah menceritakan tentang kepimpinan Elon Musk sebagai seorang bos di sebuah laman web yang melemparkan soalan ini kepada umum: “What Is It Like To Work With Elon Musk?”

Ceritanya spesifik merujuk kepada satu peristiwa yang berlaku pada 2 Ogos 2008. Pada waktu itu projek Falcon 1 gagal di tahap dua ketika ia dilancarkan.

Berikut adalah intipati kenyataan Elon apabila beliau ditanya tentang kegagalan pelancaran roket tersebut:

  • Kami tahu ini akan menjadi sukar, apatah lagi ianya berkaitan sains roket; dimana banyak negara yang gagal pada percubaan pertama dan akhirnya berjaya sampai ke angkasa lepas. Ia satu pencapaian yang akan kita capai dengan jayanya apabila tiba hari itu.
  • Elon dengan kebijaksanaannya telah bersedia dari segi dana kewangan dengan mengambil pelaburan yang besar dari sebuah syarikat. Dana itu mencukupi sehingga penerbangan roket ke-5 jika perlu. Ini memberi rasa selamat kepada para pekerja.
  • Dan Elon menyatakan kita perlu bangkit, dan membuang debu-debu pada diri kita, kerana kita mempunyai banyak kerja yang perlu dilakukan. Kemudian dia berkata, “Bagi bahagian saya, saya tidak akan sesekali berputus asa dan saya maksudkannya tidak pernah sama sekali.” Sekiranya kita bersama Elon dengan semangat itu, kita akan menang.

Kepimpinan Elon telah membuatkan ramai orang sanggup bekerja bersungguh-sungguh dan bersusah-payah untuk menjayakan projek. Ia sesuatu yang jarang-jarang dapat dilihat.

Walaupun telah mengalami kegagalan dan kekalahan, para pekerja bangkit kembali fokus dan bergerak ke hadapan. Ia adalah satu pengalaman yang luar biasa.

Selepas peristiwa tersebut, beberapa siri keajaiban telah berlaku:

  • Dalam beberapa jam, kumpulan SpaceX dapat mengenalpasti kegagalan pelancaran roket tersebut. Biasanya proses itu memakan masa minggu hingga berbulan lamanya. Kerjasama antara kumpulan mempercepatkan proses dan meningkatkan kefahaman tentang punca kegagalan.
  • Keputusan penyiasatan diumumkan pada 6 Ogos tanpa menyorokkan apa-apa fakta demi kepercayaan penyokong dan komuniti pelanggan SpaceX.
  • Dalam 7 minggu, SpaceX telah membina roket baru dengan usaha kerjasama 400 orang dan bajet yang ketat. Roket itu dapat berfungsi, berintegrasi dan bersedia untuk dilancarkan. Tiada siapa dapat melakukan ini kurang dari 6 bulan dengan tenaga manusia tanpa had dan sumber kewangan.
  • SpaceX melancarkan Falcon 1 di Pasifik Selatan pada 28 September 2008. Pertama kali pelancaran itu berjaya dan menjadi roket peribadi pertama yang dapat mencecah orbit bumi di dunia. Pencapaian ini benar-benar epik. Kejayaan ini begitu bermakna buat semua kumpulan SpaceX dan makin bersemangat untuk mengubah masa depan kemanusian secara keseluruhan.

Menurut Dolly Singh, Elon seorang pemimpin yang kuat semangat walaupun menghadapi pelbagai cabaran dan kegagalan dalam menjayakan projek. Elon tidak pernah berpuashati dengan dirinya dan orang lain. Dia akan mendorong dirinya bekerja lebih keras dari masa ke masa dan begitu juga dengan orang di sekelilingnya.

Cabaran bekerja dengan Elon adalah apabila Elon seperti sebuah mesin dan pekerja tidak seperti itu. Jadi, untuk bekerja dengan Elon, seseorang itu mesti menerima ketidakselesaan tetapi ketidakselesaan itulah yang akan membantu mengembangkan diri dan hasilnya amat berbaloi yang tidak akan diperolehi di tempat lain.

Untuk tahu lebih lanjut tentang karaektor Elon Musk, anda boleh membaca 10 peraturan untuk sukses gaya Elon Musk.

LIKE dan FOLLOW Vocket di Facebook serta Instagram

BACAAN SETERUSNYA

© 2018 Vocket Media Sdn Bhd (1173405-W), a part of Media Prima Group