Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini. VOCKET

Burung ungu ni datang dari mana sebenarnya? Tiba-tiba newsfeed Facebook dibanjiri stiker burung ungu yang buat ‘head banging’ tanpa penat.

Stiker yang dinamakan ‘Trash Dove’ ini diilustrasi oleh illustrator dari US, Syd Weiler dan mula boleh dimuat turun penghujung Januari 2017.

‘Thrash Dove’ ini mula tular seantero dunia apabila munculnya video GIF yang menggabungkan aksi ‘head banging’ burung ini dengan aksi ‘dancing cat’ yang juga salah satu stiker di Facebook.

Video yang dihasilkan oleh pengguna facebook di Thailand itu mendapat lebih 4 juta view sejak disiarkan awal Februari. Mungkin ini antara punca fenomena ini mula merebak ke Malaysia.

Syd Weiler mendapat ilham menghasilkan stiker ini ketika melawat Minneapolis. Ketika duduk-duduk di tepi kolam di sana, beliau melihat burung merpati yang banyak di situ.

Beliau tidak pernah menyangka, burung merpati mempunyai karakter yang melucukan. Dia memerhatikan bagaimana burung-burung ini mencari makan. Ada antaranya mematuk roti dan ‘menyarungkan’ kepala dalam beg kertas ketika menyelongkar mencari makanan.

Jika anda perasan, salah satu stiker burung ini memegang bendera Thailand. Syd Weiler menghasilkannya sebagai tanda terima kasih kepada rakyat Thailand yang mempopularkan watak ‘Trash Dove’.

Dalam ‘kecomelan’ watak ‘merpati sampah’ ni, ada juga yang mula melancarkan kempen meminta Facebook mengharamkan penggunaannya. Kononnya, ia mengganggu ‘perasaan’ mereka terutamanya jika digunakan di bahagian komen.

Buat masa ini Facebook masih belum mengambil apa-apa tindakan.

Bagi saya, watak ‘Trash Dove’ ini tidak bersalah. Yang ‘sengal’ adalah orang yang setiap kali kita mengharap komen yang serius tetapi dibalas dengan stiker ini.

Seperti stiker yang popular sebelum ini, apabila masa berlalu pergi, saya pasti burung ini juga akan dilupakan.

Chill!

Artikel di atas disumbangkan oleh Ammar Kamilin. Boleh ikuti beliau di sini.

Anda Mungkin Suka