Sesiapa yang telah ke Mekah pastinya ingin kembali ke sana lagi. Ada kalanya rasa kerinduan itu seolah sukar dibendung dan hati meronta-ronta untuk kembali menjadi tetamu di rumah Allah ini.

Kami bawakan 12 fakta menarik tentang Mekah (khususnya sekitar Kaabah dan Masjidil Haram) yang jarang kita tahu.

1. Mekah adalah kawasan yang mempunyai graviti yang sangat stabil.

2. Oleh kerana tekanan graviti sangat tinggi, di situlah berpusatnya suara – suara yang tidak dapat di dengar oleh telinga.

3. Tekanan graviti yang tinggi memberikan kesan langsung kepada sistem imun badan untuk bertindak sebagai pertahanan dari segala macam penyakit.

4. Doa akan mudah terkabul kerana situlah tempat gema atau ruang dan masa serentak.

5. Apa yang diniatkan di hati adalah gema yang tidak boleh didengar tetapi boleh dirasakan frekuensinya. Pengaruh elektron menyebabkan kekuatan dalam kembali tinggi atau penuh semangat untuk melakukan ibadah, tidak ada sifat putus asa, dan ingin terus hidup untuk menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah.

6. Teknologi satelit dan gelombang radio pun tidak dapat menangkap apa yang ada di dalam Kaabah. Kekerapan radio bahkan tidak mungkin mendengar apa – apa yang ada di dalam Kaabah kerana tekanan graviti yang tinggi.

7. Tempat yang paling tinggi tekanan gravitinya sehingga mempunyai kandungan garam dan aliran anak sungai di bawah tanah yang banyak. Itulah sebabnya jika bersembahyang di masjidil haram yang walaupun terbuka tanpa bumbung tetap terasa sejuk.

8. Tidur dengan kedudukan menghadap Kabah secara automatik otak tengah akan terangsang sangat aktif hingga tulang belakang dan menghasilkan sel darah merah.

9. Pergerakan mengelilingi Kaabah mengikut arah lawan jam membuat peredaran darah didalam tubuh meningkat. Kerana itulah kita jadi bertenaga dan rata – rata orang yang berada di Mekah sentiasa sihat dan panjang umur.

10. Angka 7 itu membawa maksud kepada bilangan tidak terhingga atau terlalu banyak. Dengan melakukan 7 kali pusingan sebenarnya kita melakukan ibadah yang tidak terhingga jumlahnya.

11. Larangan memakai topi, songkok, atau menutup kepala karana rambut dan bulu roma (lelaki) adalah ibarat antena untuk menerima gelombang yang baik selama berada di ka’bah

12. Setelah selesai semua barulah bercukur. Tujuannya untuk melepaskan diri daripada larangan – larangan didalam ihram. Namun rahsia sebenarnya adalah untuk membersihkan “antena” kita dari segala kotoran. Agar hanya gelombang yang baik saja yg diterima oleh tubuh.

Kerana itulah selepas kita melakukan ibadah haji, kita seperti dilahirkan kembali, sebab segala yang buruk telah dibuang keluar dan di gantikan dengan nur atau cahaya yang baru.

Sumber: Islam Agamaku

Maka tidak hairanlah umat Islam terasa tenang sewaktu berada di sana.

BACA: Menjelang Ramadhan, Raja Arab Saudi Cuci Kaabah

BACA juga: 10 Masjid Bersejarah Di Iktiraf Sebagai Warisan UNESCO Yang Jarang Kita Lihat

LIKE dan FOLLOW Vocket di Facebook serta Instagram

BACAAN SETERUSNYA

© 2018 Vocket Media Sdn Bhd (1173405-W), a part of Media Prima Group