Tadi kami pergi lah IKEA Cheras sebab nak beli barang untuk rumah baru.

Walking
HYPE
‘Pembunuh’ Yang Datang Tanpa Diundang, Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Kanser
Baca lagi →

Lepas beli barang kami pun teringin nak makan aiskrim jadi kita orang pun beli la aiskrim. Agak terkejut sikit kat situ sebab kena pakai token.

Tapi bila mengenangkan orang Malaysia yang ada budaya suka ambil lebih-lebih “sebab dah bayar”, rasa macam bagus juga la ada token tu.

Tapi masih rasa kecewa la sebab mentaliti tu.

Lepas tu sambil-sambil makan aiskrim, datang 2 aunties pergi songlap paket-paket gula, krimer dengan kayu pengacau kopi. Sekali ambil segenggam terus.

Kami pandang je.

Sekali.

Dua kali.

Orang IKEA refill lagi peket-peket kat situ.

Kali ketiga. Tapi dia perasan kami dah jeling-jeling tajam. So dia ambil sepeket je lagi gula. Kami pandang je dia orang berdua sambil dia orang minum kopi tu.

Dua-dua dah tak senang duduk sebab perasan kita orang pandang dia orang tak kelip-kelip mata.

Paling tak boleh blah, aunties tu suruh ada budak-bukak sekolah kat situ curi kan kayu pengacau kopi tu untuk dia.

ikea-cheras-1

Time tu acik dah paneh. Nak molotup palo acik tengok budak-budak tu ambik segenggam kayu-kayu pengacau tu.

Maka, Azmira pun buat la seperti apa yang Cikgu Azmira selalu buat. Dengan suara cikgu yang kuat ni, saya pun pergi kat meja dia:

Auntie, you tak malu ke ambil gula, krimer dengan stirrer tu banyak-banyak? You ambil ulang-ulang sampai 3 kali, banyak pulak tu? Habis tu orang nak minum kopi nak pakai apa?!”

Terkujat makcik tu. Mula-mula dia jeling tapi stay kat meja dia. Lepas tu bila ramai dah pandang-pandang, dia terus blah.

Tapi budak-budak sekolah yg telah diarahkan untuk mencuri bagi pihak dia tu tetap pergi ambil segenggam lagi kayu pengacau tu.

“Adik, kau jangan nak ambil banyak-banyak untuk auntie tu. Ni nama dia mencuri!”

Budak-budak sekolah tu tersipu-sipu lepas tu terus blah jugak.

Jadi pengajaran kat sini. Kalau pun dah bayar duit kopi tu, bukan bermaksud boleh ambil 80 paket gula bawa balik.

Kata marah kalau orang curi duit rakyat. Tapi diri sendiri curi hak orang lain tak apa pulak?

Jangan sampai ambil paket gula pun kena pakai token nanti.

Baca lagi: RM50 Yang Telah Saya Berikan Kepada Orang Lain Tidak Membuatkan Saya Semakin Miskin. Ini Sebab-Sebabnya

Artikel di atas disumbangkan oleh Azmira Amran. Boleh ikuti beliau di sini.

BACAAN SETERUSNYA

© 2018 Vocket Media Sdn Bhd (1173405-W), a part of Media Prima Group