Kesan pandemik COVID-19 telah menular bukan sahaja di Malaysia, malah di beberapa negara luar. Ada yang diberhentikan kerja, gaji dipotong dan ada juga syarikat sudah mula gulung tikar.

Nasib yang tidak menentu dan takdir yang semakin samar mula menekan jiwa-jiwa yang mahu bertahan untuk meneruskan hidup. Di sebalik buruknya kesan pandemik ini, pasti ada jalan keluar yang membawa kepada kehidupan yang lebih baik.

Realme-7-Pro-Sun-Kissed-SpecIal-Edition
HYPE
Serba Lengkap, Unik Dengan Vegan Micrograin Leather, Ini 5 Sebab realme 7 Pro Special Edition Berbaloi Untuk Dimiliki
Baca lagi →

Seperti kisah seorang wanita yang viral setelah dia membuka cerita bagaimana dia meneruskan hidup. Dia yang dulunya bekerja sebagai seorang pramugari terpaksa menukar pekerjaannya kepada penjual sate.

Martha Puri, wanita yang berasal dari Indonesia ini memuat naik sebuah video di laman TikTok yang menunjukkan perbezaan antara pekerjaannya sebelum ini sebagai pramugari dan penjual sate.

Video tersebut telah ditonton lebih daripada 1.3 juta orang, mendapat 202 ribu tanda suka dan 749 komen.

“Roda hidup selalu bertukar sis, semalam saya menikmati pekerjaan anda, sekarang anda berubah menjadi orang lain, sis, terus semangat, sis,” tulis seorang netizen.

tiktok-4_169

“Kakak semangat, saya harap anda mendapat banyak rezeki. Saya doakan ya, sabar saja, kita masih diberi kesabaran dengan tuhan kita,” tulis seorang lagi netizen.

Ketika ditemuramah oleh media Indonesia, Martha mengaku bahawa dia tidak lagi bekerja sebagai pramugari sejak wabak COVID-19 menyerang Indonesia. Syarikat penerbangannya tidak melanjutkan kontraknya.

Sebelum terjadinya wabak COVID-19, pekerja kontrak yang cemerlang akan diberi peluang untuk terus berkhidmat. Dan setelah tiga tahun, pekerja tersebut akan diserap sebagai pekerja tetap.

“Tetapi kerana wabak itu, sejak kontrak kami dalam dua tahun pertama berakhir, kami semua berhenti dan tidak lagi dapat bekerja atau berharap dapat menjadi pekerja tetap di syarikat itu,” katanya.

Ketika diberitahu kontraknya tidak akan disambung, Martha mengakui bahawa dia merasa tertekan dan sedih. Tetapi perlahan-lahan Martha cuba bangun bagi meneruskan hidup. Setelah tiga bulan tidak dapat bergerak, dia memutuskan untuk membuka perniagaan.

“Akhirnya pada bulan Julai, saya bertekad untuk membuka perniagaan. Dulu pada tahun 2016 saya berpeluang membuka perniagaan Sate Taichan di Cibinong, Bogor. Selepas itu ditutup setelah saya diterima bekerja di syarikat penerbangan,” katanya.

Ketika kisahnya di TikTok menjadi viral, Martha mengaku bahawa dia terkejut dengan sambutan yang luar biasa daripada para pengunjung yang hadir ke gerainya.

Martha berkata bahawa dia memuat naik video ke laman TikTok hanyalah untuk tujuan promosi dan berharap perniagaannya mampu berkembang lebih besar.

Terdahulu, seorang pramugari MAS kini cuba menjual nasi kukus demi untuk mencari rezeki setelah kehilangan kerja. Klik pautan di bawah untuk membaca.

Hilang Kerja Di Awan Biru, Bekas Pramugari Ini Cuba Nasib Jual Nasi Kukus Demi Cari Rezeki

Anda Mungkin Suka