Siapa yang tidak kenal kereta Hot Wheels kan? Ada yang sanggup masuk setiap Tesco, Giant dan Toys R’ Us untuk mencari model yang ‘rare’ dan dicari oleh para collector.

maxresdefault
HYPE
Apa Yang Best Sangat Dengan Cabaran Red Bull Sehingga Menjadi Ikutan Netizen
Baca lagi →

Hot Wheels popular kerana ianya tidak begitu mahal dan semua orang mampu memilikinya. Kalau anak anda campak-campak kereta itu pun tak mengapa sebab ianya tahan lasak. Lagi-lagi bila ditambah dengan trek yang dijual secara berasingan. Keseronokan bermain Hot Wheels juga pasti berganda.

Tetapi bagi collectors, mereka takkan puas jika tidak mendapat model ‘rare’ atau protototype yang pernah dikeluarkan oleh Hot Wheels. Model 1969 Pink Rear-Loading Volkswagen Beach Bomb ini adalah yang paling rare dan paling mahal di dunia.

1969 Pink Rear-Loading Volkswagen Beach Bomb Hot Wheels

1969 Pink Rear-Loading Volkswagen Beach Bomb Hot Wheels

Ini adalah holy grail para collectors kerana hanya dua buah sahaja dihasilkan. Perincian van VW ini adalah ia ada sunroof, tingkap tepi yang boleh dibuka dan papan luncur yang boleh dikeluarkan. Kereta ini tidak dikeluarkan ke pasaran kerana bentuknya yang terlalu kecil untuk dipadankan dengan Hot Wheel Super Charger.

Disebabkan faktor-faktor ini, harganya menjadi sangat mahal. Ianya dibeli oleh King Of Hot Wheels, Bruce Pascal. Harga pasaran model kereta van VW ini adalah USD100,000 (lebih kurang RM400 ribu) ketika ini! Harganya mungkin meningkat naik beberapa tahun lagi.

Fuh, dengan harga begini, boleh beli kereta Tesla sebuah. Boleh lihat video di bawah untuk tengok koleksi Bruce yang lain. Bukan van VW ini sahaja kereta Hot Wheels rare yang beliau ada. Malah ada beberapa unit lagi. Memang hardcore fans Hot Wheels si Bruce ni.

BACAAN SETERUSNYA

© 2018 Vocket Media Sdn Bhd (1173405-W), a part of Media Prima Group