Setelah 9 tahun penantian untuk menyiapkan jambatan terpanjang di dunia, akhirnya jambatan sepanjang 55km tersebut akan dibuka untuk orang ramai hari ini. Jambatan ini pastinya akan menjadi penghubung untuk memudahkan urusan di Hong Kong dan tanah besar China.

Jambatan yang mengambil masa hampir 1 dekad untuk disiapkan ini menelan kos sebanyak USD20 billion akan dirasmikan oleh Presiden China, Xi Jinping.

Untuk pengetahuan anda, jambatan tersebut dibina menggunakan keluli yang dapat membina 60 buah Eiffel Tower serta dapat bertahan sehingga 120 tahun.

bridge 2

bridge 4

Jambatan yang dihubungkan dengan 2 buah pulau buatan dan 4 terowong dasar laut ini akan membantu memendekkan jangka masa perjalanan di antara penduduk di Hong Kong dan 8 buah daerah sekitarnya seperti Macao daripada 3 jam kepada 30 minit sahaja.

Mungkin ada di kalangan anda yang bakal ke Hong Kong dalam masa terdekat dapat merasai sendiri pengalaman merentasi jambatan terpanjang di dunia tersebut. Disebabkan jambatan ini boleh bawa anda ke Macao, ini tempat menarik yang anda boleh terjah jika berada di Macao.

Event Runs 1324 Edited2
HYPE
Great Eastern LIVE GREAT RUN Kini Kembali Pada 17 Ogos 2019
Baca lagi →