Dianggap sebagai manja dan tidak mampu berdikari mungkin adalah tanggapan yang sudah lali didengari dan sering dihadapi oleh golongan anak muda di negara kita.

Tidak cukup dengan dipanggil manja dan tidak mampu berdikari, golongan muda ini juga akan sering dibandingkan dengan generasi sebelum mereka yang akan berceritakan bagaimana mereka mampu hidup pada zaman dahulu hanya dengan berbekalkan gaji serendah RM1500 sahaja.

BeFunky-collage-15
HYPE
Sedap Dan Berkhasiat, Ini Cara Untuk Belanja ‘Si Meowy’ Anda Me-O Cat Lick Secara Percuma
Baca lagi →

Namun begitu, perkongsian oleh pengguna Facebook, Ir Abdul Rahman Bahasa di Facebook ini pasti akan membuka mata mereka yang bertanggapan sebegitu sebelum ini dan mungkin saja boleh mengubah persepsi mereka terhadap anak muda pada zaman kini.

HERAN AKU DENGAN BUDAK MUDA SEKARANG NI, GAJI DAH RM3K PUN MENGELUH LAGI.AKU DULU….Isu survival hidup bukan lah satu…

Posted by Ir Abdul Rahman Bahasa on Tuesday, 18 February 2020

Tidak mahu berhujah kosong dengan golongan ‘pak cik dan mak cik’ yang mengatakan anak-anak muda ini manja dan tidak mampu untuk survive walaupun mendapat gaji sekali ganda tinggi dari mereka, beliau membuat kiriman lengkap dengan perbandingan antara gaji dan kos kehidupan pada zaman dahulu dan sekarang.

Abdul Rahman berkata dia terdetik untuk membuat perbandingan itu selepas mendengar perbualan antara warga emas yang berbicara mengenai survival hidup ketika sedang membeli nasi lemak.

Berikut adalah perbualan yang didengarinya pada pagi tersebut;

“Hairan aku dengan budak muda sekarang, gaji dah RM3000 pun mengeluh lagi .

“Aku dulu tahun 80-an gaji RM1,500 sahaja, hidup juga. Dapat beli rumah teres, dapat pakai kereta Honda. Dapat juga makan McDonalds. Budak-budak sekarang ni manja sangat!” kongsinya.

Selepas mendengar perbualan tersebut, Abdul Rahman berkata dia terpanggil untuk membuat perbandingan antara gaji yang diterima dan kos kehidupan yang perlu ditanggung oleh anak muda pada zaman sekarang dan mereka yang hidup pada zaman dahulu.

“Betul ke generasi aku ni manja?  Ke, kami ni memang tak reti nak survive?

“Bila aku masuk office, aku muhasabah diri fikirkan balik ayat pakcik tu tadi.Mana silapnya?”, soalnya.

Melalui perbandingan yang dibuat, pembaca dengan jelas dapat melihat bagaimana harga rumah, kereta dan makanan meningkat berkali ganda daripada zaman 80-an sedangkan gaji yang diterima anak muda pula hanya naik sekali ganda.

civic wiki“Kalau nak beli rumah teres setingkat di luar Kuala Lumpur. Kena usaha 11 kali ganda lebih dari orang kerja tahun 80-an.

“Kalau nak beli Honda Civic. Kena usaha 8.3 kali ganda lebih dari orang kerja tahun 80-an,” luahnya dalam perkongsian tersebut.

Tidak cukup dengan itu, beliau turut membuat perbandingan sekiranya anak muda zaman sekarang menukar gaya hidup dan berbelanja hanya dengan membeli kereta jenama tempatan dan membeli rumah kos rendah berbaning rumah teres.

rumah PPR

FOTO: MSTAR

“Tak mampu beli rumah landed macam Pakcik.. Beli PPR je lah..RM35,000(Itu pun kalau dapat bila apply)😔. Dulu Pakcik beli rumah teres RM25,000 kan?

“Jadi,RM 35,000 / RM 25,000. Result = Kenaikan 1.4 kali ganda.

Malah, jika generasi muda sekarang membuat keputusan untuk membeli kereta Perodua Axia terpakai sekalipun, ia masih mengalami peningkatan lebih dari sekali ganda berbanding generasi dahulu.

“Jadi, apa isu yang sebenarnya?

“Generasi saya ni manja atau kuasa membeli kita yang berkurang, pak cik?” soalnya sambil berharap agar kirimannya itu dibaca oleh dua individu yang membicarakan tentang survival hidup pada awal pagi itu.

Apa pula pendapat anda mengenai isu ini? Adakah betul dakwaan orang muda sekarang manja ataupun kuasa membeli kita yang makin berkurang?

Baca perkongsian kami sebelum ini tentang pengasas syarikat Tesla, Elon Musk yang tidak meletakkan syarat pendidikan tinggi untuk bekerja di syarikat miliknya. 

Elon Musk Sedia Terima Pekerja Tanpa Pendidikan Tinggi Bekerja Di Tesla

NASA Buka Kerja Kosong Dengan Gaji Minimum RM200,000 Dan Berikut Adalah Syarat-Syaratnya

Nissan Sedia Buang 4,300 Pekerja Dan Tutup Dua Buah Kilang

Anda Mungkin Suka