Siapa yang tidak suka melancong? Malah, setiap orang yang ingin melancong kerana ingin mencari pengalaman yang berbeza di negara orang dan membuka minda agar lebih menghargai apa yang ada sekarang.

Terbaharu, seorang pengguna Facebook Sham Hussain telah berkongsi kisahnya yang kebetulan berjumpa dengan seorang pemuda yang mempunyai kisah luar biasa. Kenapa luar biasa? Pemuda tersebut sanggup berbasikal dari Bangkok, Thailand untuk pulang ke Melaka.

Cubie
HYPE
Oven ‘Ajaib’ Ini Bakal Bantu Anda Hasilkan Makanan Terbaik Setiap Hari
Baca lagi →

Ini kawan baru, nama dia Chap. Just Chap. Tak pula aku tanya nama penuh dia. Hehe.Nak tau dia dari mana?Baca kisah…

Posted by Sham Hussain on Monday, 26 August 2019

Pemuda tersebut dikenali sebagai Chap berusia 24 tahun dan berasal dari Melaka. Chap berbasikal dari Bangkok untuk pulang ke Melaka setelah dia berbasikal selama 3 bulan di seluruh negara Jerman.

Menurut Sham, Chap sudah 3 tahun merancang dan simpan duit untuk melancong sambil kayuh basikal di Jerman. Untuk pengetahuan anda, dia hanya bekerja di kafe biasa sahaja di Melaka, tetapi duit gaji yang dia dapat dia simpan untuk merealisasikan impiannya.

Apa yang mendorong Chap untuk melancong ke Jerman? Ini kerana dia banyak mengenali dan berkawan dengan pelancong Jerman yang datang ke kafe tempat dia bekerja. Lalu, ketika di Jerman dia melawat rakan-rakan yang dia kenali waktu di kafe.

69797569_525662538236709_38734553400999936_n

Chap mengatakan bahawa orang-orang Jerman sangat baik dan ada yang beri dia tumpang bermalam di sana. Setelah berkayuh basikal melawat semua tempat di Jerman, Chap pun mengambil keputusan pulang ke Malaysia tetapi disebabkan tiket ke Malaysia agak mahal jadi Chap mengambil penerbangan ke Bangkok.

Kemudian, dari Bangkok, Chap pun berkayuh basikal untuk pulang ke Melaka. Menerusi cerita yang disampaikan oleh Chap memberikan pengajaran untuk diri Sham. Ini pengajaran yang Sham dapat menerusi kisah Chap:

1. Nekad untuk buat sesuatu sampai jadi. Alhamdulillah, apa yang dia nak buat 3 tahun lepas sudah terlaksana.

2. Halangan. Halangan utama ialah keizinan keluarga. Akan tetapi, selepas dia tunjuk kesungguhan dan jelaskan segala perancangan dan tindakan apa yang dia perlu buat, dari halangan, keluarga dia sokong 100% impian dia.

3. Ilmu. Tidak dinafikan, dia cakap memang mudah cakap nak ke sana ke sini nak buat itu ini, tapi ilmu asas wajib kena ambil tahu. Dalam kes dia, nak travel, jadi dia belajar dan ambil tahu ilmu traveling dan tentang ilmu budaya dan ilmu berkaitan.

4. Passion. Dia cakap, asalnya rancang ingin pergi ramai, tetapi semua tidak jadi di saat akhir kecuali dia. Dia bagitau, simple sahaja apabila kita buat sesuatu perkara tanpa passion, kekuatan itu macam tiada, akan mudah dilemahkan dan melemahkan.

Kisah Chap ini pasti dapat memberi inspirasi buat anak muda di luar sana untuk berusaha mencapai impian. Untuk lebih kisah yang menarik, boleh klik pautan di bawah. 

Pasangan Ini Pilih Pandu ‘Unta Kurus’ Sejauh 12,544KM Dari Shah Alam Ke Mekah Untuk Tunai Haji

Lelaki Ini Kongsi Tip Melancong Ke ‘Kota Cinta’ Venice

Lelaki Ini Kongsi Mengapa Anak Muda Bajau Laut ‘Takut’ Pada Pensel Dan Kertas

Anda Mungkin Suka