Follow Untuk Isu-isu Viral Kemaskini Terkini

Pelakon ‘Diary of a Wimpy Kid’, Ryan Grantham dijatuhi hukuman penjara seumur hidup kerana menembak mati ibunya. Beliau yang terkenal dengan peranannya dalam cerita kanak-kanak, mengaku bersalah atas pembunuhan pada Mac 2020 kerana membunuh ibunya, Barbara Waite.

Artikel Berkaitan:

Memetik laporan Yahoo News, beliau yang berusia 24 tahun dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup di Mahkamah Agung British Columbia di Vancouver pada hari Rabu. Hakim dalam penghakimannya berkata bahawa impak kepada tragedi tersebut terlalu besar sehingga hukuman ini adalah satu-satunya cara untuk menyelamatkan Grantham.

Bercakap tentang isu kesihatan mental Grantham, Hakim akui bahawa pelakon tersebut telah mengalami sesuatu yang diluar kawalan sebelum kejadian membunuh tersebut. Dia sudah pun mendapatkan rawatan psikiatri semasa di penjara dan telah menunjukkan peningkatan.

Peguam kepada pelakon ‘Diary of a Wimpy Kid’ itu Chris Johnson berkata, menurut CTV, anak guamnya tidak terkejut dengan hukuman itu. “Saya fikir dia menjangkakan apa yang hakim akan berikan kepadanya sebagai hukuman,” kata Johnson. “Saya fikir dia agak bimbang tentang semua perkara. Dia seorang yang agak kecil, dan untuk pergi ke penjara, saya pasti ia adalah pemikiran yang menakutkan dan menyeramkan baginya.”

Grantham berusia 21 tahun ketika dia menembak kepala ibunya semasa mangsa sedang bermain piano. Selepas pembunuhan tersebut, Grantham didakwa merancang untuk membunuh Perdana Menteri Kanada Justin Trudeau. Dia memuatkan keretanya dengan tiga pistol, peluru, 12 koktel Molotov, bekalan perkhemahan dan peta dengan arah ke Rideau Cottage, tempat Trudeau tinggal bersama keluarganya, lapor CBC pada masa itu.

Grantham tidak pernah sampai ke kediaman Trudeau, sebaliknya dia ke ibu pejabat polis Vancouver untuk menyerahkan diri.