Malam ini abang nak kongsikan dengan kau orang resipi power untuk orang suka eksesais. Kalorinya kau kira sendiri. Kahkahkah.

Tak payah ada oven. Senang banget dong.

Sesiapa komen menjengkelkan, abang sumpah dia gastrik sampai habis Pesta Buku.  Kau buat masakan ini malam esok, bawa sebagai cicipan di Pesta Buku ‪PABKL2016‬ nanti. Tak lapar woih.

Resipi ini namanya Chewy Gooey Prune Peanut Butter.

Bahan-bahannya ialah:

2 cawan peanut butter
2 cawan corn flakes
1/4 cawan badam cincang
1/2 cawan prune
250gm dark choc

Cara-caranya kau tengok gambar.

resipi-kudapan-peanut-butter-1

Cairkan peanut butter dengan teknik bain marie – air panas kat bawah, alik atas mangkuk. Guna meja anak kau, baru rasa harmoni.

resipi-kudapan-peanut-butter-2

Cairkan macam ini.

resipi-kudapan-peanut-butter-3

Masukkan cornflakes.

resipi-kudapan-peanut-butter-4

Kacau rata macam ini.

resipi-kudapan-peanut-butter-5

Masukkan badam. Kacau rata juga. Ha, bakar dulu badam tu.

resipi-kudapan-peanut-butter-6

Tuang dalam bekas, kau tekan2 sikit guna sudu. Sudu, bukan garpu.

resipi-kudapan-peanut-butter-7

Lepas tu susun buah prune sambil pegang tangan isteri kau. Wah romentik.

resipi-kudapan-peanut-butter-8

Cairkan dark choc guna microwave. Tuang terus. Kalau tak ada microwave, kau letak bawah peti ais. Hahaha.

resipi-kudapan-peanut-butter-9

Sejukkan sejam dalam peti ais. Siap! Sedap woih!

resipi-kudapan-peanut-butter-10

Haha nampak sangat belum sejuk dah potong. Kahkahkah. Cubalah.

Oh ya Makan satu portion sahaja sehari. Ramai benar salah faham. Kan sudah diberitahu makanan ini sesuai untuk orang sedang bersenam.

Artikel di atas disumbangkan oleh Khairul Hakimin. Boleh ikuti beliau di sini.

BACAAN SETERUSNYA

© 2017 Vocket Media Sdn Bhd (1173405-W). Dibuat dengan cinta di Damansara ❤