23 Febuari 2015 yang lalu, saya dihubungi oleh seorang wanita yang bekerja sebagai jururawat di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang bagi membuat draf Perjanjian Gadaian Tanah.

Klien saya ini berumur 50 tahun dan mempunyai empat orang anak. Suaminya sudah lama meninggal dunia dan dia merupakan ibu tunggal yang membesarkan keempat-empat orang anaknya.

31999920281_50440647e3_b
HYPE
‘Barbie & Hot Wheels’ Tarikan Terbaharu Di Lost World of Tambun
Baca lagi →

Klien saya ini mempunyai sebidang tanah peninggalan arwah suaminya di Kapar. Beliau juga mempunyai sebuah rumah teres kos rendah yang dibelinya di Kuala Selangor.

Oleh kerana jarak dari rumah tersebut dengan tempat kerjanya yang jauh, beliau tidak tinggal di rumah yang dibelinya di Kuala Selangor itu sebaliknya beliau dan anak-anak tinggal di rumah sewa di Klang.

Pertemuan pertama

Ketika pertemuan saya dengan beliau pada Febuari yang lalu, beliau menceritakan kepada saya yang beliau ingin membina rumah untuk anak-anaknya di atas tanah peninggalan suaminya itu.

Beliau sudah bertanyakan beberapa orang kontraktor untuk membina rumahnya dan kesemua daripada kontraktor tersebut meletakkan harga dalam lingkungan RM160,000 ke RM200,000 bagi pembinaan rumah teres satu tingkat, 3 bilik yang beliau mahukan dan tempoh pembinaan rumah tersebut memakan masa 9 hingga ke 12 bulan.

Akhirnya beliau menjumpai seorang lelaki Melayu (Encik K) yang sanggup untuk membina rumah impian beliau dengan harga RM80,000 dan Encik K turut berjanji yang beliau akan siapkan rumah wanita ini dalam tempoh 4 bulan sahaja!

Walau bagaimanapun Encik K mahukan beliau membayar tunai sebanyak RM50,000 sebagai deposit awal pembinaan rumah tersebut.

Wanita ini berjumpa dengan saya untuk membuat draf Perjanjian Pembinaan Rumahnya dengan Encik K. Setelah beliau menceritakan hal ini kepada saya, nasihat pertama saya kepada wanita ini adalah untuk tidak meneruskan perjanjian pembinaan rumah tersebut dengan Encik K ini.

Rasa sangsi

Logik akal saya terus merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan tawaran yang diberikan oleh Encik K ini.

Bila mana rata-rata konraktor lain meletakkan harga pembinaan rumah tersebut dalam lingkungan RM160,000 ke RM200,000 dan tempoh pembinaan yang akan memakan masa 9 ke 12 bulan, Encik K pula sanggup menawarkan harga yang separuh lebih rendah daripada harga yang dinyatakan oleh kontraktor lain dan tempoh pembinaan pula memakan masa hanya 4 bulan sahaja!

Namun wanita ini tetap berdegil dan masih mahu meneruskan projek pembinaan rumahnya dengan Encik K ini. Berulang kali dia memberitahu saya yang dia tidak punya banyak wang dan hanya inilah sahaja peluangnya untuk membina rumah idaman buat anak-anaknya dengan bajet yang sangat terhad.

Saya meminta wanita ini berfikir dahulu semasak-masaknya dan jangan terburu-buru dalam membuat keputusan. Berulang kali saya mengingatkannya yang zaman sekarang macam-macam cara orang guna untuk tipu duit orang.

Dua minggu kemudian, saya dihubungi lagi oleh wanita ini.

Sudah jual rumah

Kali ini dia memberitahu saya yang dia sudah menjual rumahnya di Kuala Selangor pada harga RM125,000. Setelah ditolak dengan hutang bank, dia mempunyai wang tunai di tangan sebanyak RM80,000 hasil daripada penjualan rumahnya di Kuala Selangor itu.

Wanita ini memberitahu saya yang dia nekad mahu meneruskan projek pembinaan rumahnya dengan Encik K dan mahu saya mendraf Perjanjian Pembinaan Rumah dengan Encik K.

Saya berjumpa dengan wanita ini dan Encik K di AEON Bukit Tinggi, Klang bagi membincangkan perkara ini dengan lebih lanjut.

rumahimpian-03

Ketika sesi perbincangan tersebut, saya memberitahu Encik K yang deposit RM50,000 yang dimintanya dari klien saya itu bukan sikit-sikit jumlahnya.

Maka saya mahukan Encik K ini memberi waranti yang dia akan menyiapkan pembinaan rumah tersebut seperti mana yang dia berulang kali janjikan kepada klien saya.

Puan tak percayakan saya?

“Eh, Puan. Tak percayakan saya ke? Saya bukan jenis menipu orang. Saya ni kalau janji, saya pegang pada janji saya.”

“Encik K, zaman sekarang ni dah banyak kes penipuan. Saya nak pastikan hak klien saya terjamin. Kalau Encik K buat pinjaman dengan bank pun, pihak bank akan mintak cagaran atau penjamin. Mana ada orang bagi duit tunai senang-senang macam tu je zaman sekarang ni Encik K.”

“Puan, idea suruh lantik peguam dan buat surat perjanjian ni idea saya tau Puan? Saya yang suruh Puan J lantik peguam untuk buat surat perjanjian. Kalau saya bawa lari duit Puan J ni Puan samanlah saya di Mahkamah. Hahhh bawa surat perjanjian yang saya dengan Puan J tandatangan ni.”

“Encik K, walaupun kita dah tanda tangan surat perjanjian proses untuk Puan J nak dapatkan balik duit yang dia dah bayar kepada Encik K tak semudah itu. Memang saya boleh saman Encik K di Mahkamah kalau Encik K langgar perjanjian tetapi saya nak pastikan klien saya ni dapat balik duit yang dia dah beri kepada Encik K.”

Cagaran tanah

“Jadi Puan nak saya buat apa sekarang?”

“Encik K ada tanah?”

“Ada—,“

“Atas nama Encik K sorang?”

“Ya—,“

“Ada hutang dengan bank lagi tanah tu?”

“Tak ada hutang bank. Itu tanah pusaka dari arwah ayah saya.”

“Jadi boleh Encik K cagarkan tanah tu kepada klien saya?”

“Hah?”

“Apa nak takut Encik K, kita ada surat perjanjian. Tanah tu sebagai cagaran saja. Kalau Encik K dah siapkan pembinaan rumah Puan J ni, saya serah balik tanah tu pada Encik K. Nama Puan J sebagai pemegang gadaian saya akan keluarkan balik dari geran tanah tu. Kita boleh tarik balik gadaian di Pejabat Tanah.”

“Erm…….,” Lama dia berfikir.

“Kalau Encik K tak setuju, saya tak akan benarkan klien saya teruskan dengan projek pembinaan rumah ni. Saya tak akan bagi klien saya untuk serah deposit RM50 ribu itu kepada Encik K.”

“Yelah, yelah, saya setuju untuk cagar tanah saya pada Puan J. Tetapi Puan kena pastikan tanah tu pulang balik kepada saya bila saya dah selesai bina rumah Puan J.”

Dan akhirnya klien saya dan Encik K ini bersetuju untuk menandatangani perjanjian bagi pembinaan rumah tersebut dan juga borang gadaian tanah.

Dihubungi semula

Saya dihubungi semula pada Julai 2015 oleh klien saya ini dan memberitahu yang dia sudah pun membayar RM78,000 kepada Encik K tetapi rumah yang dijanjikan hanya 20% sahaja telah dibina di atas tanah miliknya itu.

rumahimpian-04

“Kenapa akak bayar duit dekat dia sampai RM78,000? Kan dalam perjanjian saya dah tulis deposit RM50,000 dan selebihnya RM30,000 akak hanya akan serah pada Encik K tu bila rumah dah siap?”

“Dia asyik minta duit dari akak, Azimah. Dia ugut akak kalau tak bagi duit dia takkan siapkan rumah akak. Sekarang ni bila dah dapat duit akak call hp dia tak angkat-angkat. SMS pun tak reply. Dia tinggalkan rumah akak macam tu je. Baru 20% je dia buat Azimah. Rangka rumah je!” adu klien saya lagi.

Saya geleng kepala sambil menghembuskan nafas yang berat. Saya sudah menjangkakan perkara ini akan berlaku daripada dulu lagi. Balik ke pejabat, saya menyemak semula fail klien saya ini. Membuka semula surat perjanjian yang sudah beliau tandatangani dengan Encik K dan borang gadaiannya yang sudah saya daftarkan di pejabat tanah.

Mujurlah saya berkeras mahukan Encik K gadaikan tanah dia kepada klien saya. Kalau tanah tersebut tidak digadaikan, saya sendiri buntu macam mana mahu membantu klien saya untuk mendapatkan semula duitnya itu.

Memang surat perjanjian sudah ditandatangani dan klien saya boleh dapatkan perintah Mahkamah yang berpihak kepadanya pada bila-bila masa sahaja. Kesnya memang straightforward dan untuk mendapatkan Penghakiman Ingkar terhadap Encik K bukanlah perkara yang sukar.

Tetapi masyarakat di luar sana sukar untuk memahami Penghakiman yang diperolehi daripada Mahkamah tidak berguna seandainya penghakiman tersebut tidak boleh dilaksanakan.

Seperti kes klien saya ini, ianya melibatkan tuntutan sivil. Tiada peruntukan undang-undang bagi hakim untuk menjatuhkan hukuman penjara ke atas Encik K atas pelanggaran kontrak yang telah dilakukannya.

Oleh kerana jumlah tuntutan yang dibuat terhadap Encik K melebihi amaun RM30,000 maka tindakan kebankrapan boleh dilaksanakan terhadapnya.

Tetapi walau pun En K sudah diisytiharkan muflis oleh pihak Mahkamah, klien saya masih gagal mendapatkan duitnya kembali seandaianya Encik K tidak punya sebarang harta untuk dilelong.

Tambahan pula, kos guaman bagi tindakan kebankrapan terhadap Encik K perlu dibayar terlebih dahulu oleh klien saya sebelum jumlah tersebut boleh dituntut terhadap Encik K.

Memandangkan Encik K sudah menandatangani borang gadaian dan gadaian tersebut sudah pun didaftarakan di pejabat tanah, klien saya masih punya remedi untuk mendapatkan semula wangnya yang telah dibayar kepada Encik K bagi projek pembinaan rumah tersebut.

Menjual tanah Encik K

Namun, proses untuk mencari pembeli dan menjual tanah yang telah digadaikan kepada klien saya itu bukanlah perkara yang boleh diselesaikan dalam tempoh masa yang singkat.

Tambahan pula tanah yang digadaikan oleh Encik K kepada klien saya itu terletak di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Berulang kali klien saya pergi ke Kuala Pilah bagi mencari pembeli untuk tanah tersebut. Kos dan masa yang telah terbuang begitu sahaja tambah membebankan klien saya ini.

Petang kelmarin saya berjumpa dengan klien saya ini lagi. Beliau memberitahu yang dia sudah jumpa pembeli yang mahu membeli tanah tersebut. Tetapi pembeli itu sedang dalam proses untuk memohon loan bank. Maka klien saya ini masih perlu menunggu lagi sehinggalah pinjaman pembeli tersebut diluluskan oleh pihak bank.

Ketika berjumpa dengan saya petang kelmarin, saya melihat klien saya ini begitu uzur sekali.

Berbeza benar keadannya sekarang ini jika dibandingkan dengan keadaannya ketika saya menemuinya pada bulan Febuari yang lalu.

Akak tak sihat

Dia tercungap-cungap bernafas dengan muka yang berpeluh-peluh. Lelahnya semakin teruk dan mukanya kelihatan sangat pucat. Ketika bercakap dengan saya nafas dia putus-putus.

“Akak tak sihat Azimah. Dah seminggu terlantar di rumah. Akak serabut bila fikir pasal hal tanah dengan Encik K ni. Dah banyak masa dan duit akak habis berulang-alik ke Kuala Pilah nak jumpa Encik K. Nak cari pembeli baru lagi. Akak dah tak ada duit Azimah. Yuran guaman Azimah pun akak tak mampu nak bayar lagi. Kalau dah selesai jual tanah tu baru akak ada duit nak bayar yuran guaman Azimah.”

“InsyaAllah kak, kita doa sama-sama moga urusan akak dipermudahkan Allah.”

“Azimah, akak nak mintak tolong satu benda.”

“Apa dia?”

“Kalau akak mati sebelum daripada urusan jual tanah ni selesai, akak nak mintak tolong sangat dengan Azimah, tolonglah akak selesaikan hal ini. Azimah kena tolong akak dapatkan hak untuk anak-anak akak. Rumah tu untuk anak-anak akak, Azimah. Anak-anak akak tu anak yatim.”

Allahhu! Hati saya dicengkam sayu. Klien saya itu terus teresak-esak menangis di depan saya. Saya menepuk-nepuk lembut bahunya. Cuba untuk mententeramkan tangisnya yang semakin kuat.

“InsyaAllah kak, saya akan tolong selagi mana yang saya termampu. Akak doa banyak-banyak pada Allah. Ini ujian yang Allah nak bagi supaya akak lebih berhati-hati di masa depan. Jangan mudah percaya pada orang kak lagi-lagi bab duit ni. InsyaAllah ada hikmah yang lebih besar Allah nak bagi untuk akak di sebalik ujian ni.”

Doa saya

rumahimpian-02

Petang itu saya memandu pulang ke rumah dengan hati yang berat. Doa saya semoga urusan klien saya ini untuk menjual tanah yang telah digadaikan oleh Encik K itu kepadanya dipermudahkan Allah.

Dan semoga impian klien saya untuk membina sebuah rumah buat anak-anaknya berteduh tercapai!

Artikel di atas disumbangkan oleh Azimah Che Mat. Peguam. Boleh ikuti beliau di sini.

Anda Mungkin Suka