Saturn, seekor buaya yang selamat dari Perang Dunia II di Berlin, Jerman, dilaporkan meninggal dunia di Zoo Moscow, Rusia. Pihak zoo mengatakan, manifold buaya Mississippi mati pada hari Jumaat pagi waktu tempatan.

“Saturn meninggal pada usia tua. Umurnya 84 tahun, sangat tua,” kata Zoo Moscow.

Screenshot 2020-06-22 at 6.24.13 PM
HYPE
Lihat Bagaimana Bront Palarae Dan Fikry Ibrahim Selesaikan Permainan The Detectives
Baca lagi →

Buaya itu pada asalnya diberikan kepada Berlin Zoo pada tahun 1926 sejurus dia dilahirkan di AS. Dia dilaporkan terselamat dari pengeboman pada tahun 1943. Tiga tahun selepas pengeboman itu, tentera Britain menemui Saturn, dan segera menyerahkannya ke Uni Soviet, lapor BBC.

Bagaimana dia bertahan selama tiga tahun masih misteri. Apa yang jelas sejak Julai 1946, haiwan itu telah menjadi penduduk tetap kota Moscow. Dalam kenyataan rasmi, pihak zoo mengatakan bahawa mereka diberi penghormatan kerana dibenarkan menjaga haiwan itu selama 74 tahun.

“Bagi kami, Saturn adalah keseluruhan era. Itu tidak berlebihan. Dia berada ketika kami masih kanak-kanak. Kami harap kami tidak mengecewakannya,” kata kenyataan tersebut.

Sepanjang hidupnya, Saturn dilaporkan akrab dengan penjaganya, dan suka dibelai. Buaya Mississippi hanya dapat hidup antara 30-50 tahun. Oleh kerana itu, Saturn adalah antara buaya tertua di dunia.

Untuk membaca laporan lain mengenai binatang, klik pautan di bawah.

18 Buaya Terlepas Dari Zoo Akibat Banjir Di Sumatera Utara

Fenomena Termakan Cakap ‘Si Buaya’ Semasa Memulakan Bisnes

Indonesia Tawar Ganjaran Kepada Mereka Yang Berani Selamatkan Buaya Gergasi Ini

Anda Mungkin Suka