Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini. VOCKET

Warga Indonesia dikejutkan dengan kehadiran tanda atau isyarat SOS yang terletak di Pulau Laki berhampiran dengan lokasi jatuhnya pesawat Sriwijaya Air Boeing 737-500.

Berita mengenai isyarat SOS di Pulau Laki pertama kali disiarkan di media sosial Instagram. Video tersebut menunjukkan rakaman layar yang membuka aplikasi Google Earth dan menuju ke Pulau Laki dengan tanda SOS. Tidak lama kemudian berita itu menjadi viral.

Sejak tular, sebahagian daripada warga Indonesia mula melakukan hal yang sama dengan membuka peta Google dan mengarahkan lokasi ke perairan Pulau Laki. Simbol SOS akan muncul dalam bentuk tanda seru merah dengan maklumat ‘Insiden pesawat Sriwijaya Air’.

Titik berwarna merah atau hijau di beberapa aplikasi Peta Google adalah makluman Save Our Souls (SOS), yang bermaksud meminta pertolongan. SOS Alert mengandungi maklumat kecemasan yang lebih mudah diakses semasa bencana besar.

Netizen yang terkejut dengan penemuan itu kemudian bergegas melaporkannya ke akaun media sosial Basarnas (Agensi Mencari dan Menyelamat Nasional) dan meminta Pasukan Basarnas memeriksa lokasi di Pulau Male.

Namun bagi sesetengah orang, tanda isyarat SOS yang dipaparkan itu sangat meragukan. Ini kerana di zaman yang serba moden, sangat mudah untuk seseorang itu menggunakan GPS Palsu dan membuat amaran palsu.

photo_2021-01-20_03-03-32

“Saya harap anda tidak menggunakan GPS palsu dan kemudian menunjuk ke sana, sekarang ada banyak orang melakukan itu demi konten, jika itu tipu, sila periksa kemas kini pertama,” tulis salah seorang netizen.

Hingga kini, pasukan Basarnas masih belum memberi apa-apa kenyataan rasmi mengenai isu ini.

Terdahulu, seorang lelaki dilaporkan menipu isterinya ke pontianak dengan menaikki pesawat Sriwijaya Air, tetapi rupanya lelaki itu ke Bali dengan ‘skandal’. Klik pautan di bawah untuk membaca.

Tipu Isteri Ke Pontianak Naik Pesawat Sriwajaya Air, Lelaki Ini Rupanya Ke Bali Dengan ‘Skandal’

Gurauan Terakhir Kawan, Netizen Indonesia Kongsi Mesej Dengan Mangsa Tragedi Sriwijaya Air

Anda Mungkin Suka