Industri gaming smartphone nampaknya semakin mendapat tempat di hati pengguna selepas pelancaran Razer Phone. Penggunaan spesifikasi yang berkuasa tinggi antara ciri yang membuatkan smartphone ini menjadi pilihan untuk bermain game. Tambahan pula dengan pertambahan game yang dipertandingkan dalam industi e-sukan, penggunaan gaming smartphone tampak lebih releven berbanding dahulu.

Terbaru, Xiaomi nampaknya ingin mencabar Razer Phone dengan memperkenalkan gaming smartphone pertama mereka iaitu ‘Black Shark’. Menarik melalui model ini, Xiaomi dilihat ingin cuba lari daripada kebiasaan dengan mengenakan tema hijau dan hitam. Sekali pandang, jelas Xiaomi sedang cuba untuk ‘meniru’ Razer Phone bermula dengan pilihan warna.

Rekabentuk

black_shark_xiaomi_3

Dari segi rekabentuk, Xiaomi Black Shark hadir dengan bezel yang agak tebal bagi smartphone keluaran 2018. Penyertaan bezel ini dikatakan untuk memberi keselesaan buat para pengguna khususnya gamer untuk memegang Xiaomi Black Shark dengan lebih selesa.

Gabungan warna hijau dan hitam sekaligus membangkitkan lagi rekabentuk smartphone ini. Dalam memberi pengalaman yang lebih baik buat pengguna, model ini turut hadir dengan dwi speaker pada bahagian hadapan.

Spesifikasi

gsmarena_002

Xiaomi Black Shark dilengkapkan dengan processor Snapdragon 845 beserta Adreno 630 untuk GPU. Skrin bersaiz 5.99-inci Full HD+ dengan nisbah 18:9 pastinya berjaya berjaya menawarkan kepuasan buat para pengguna.

Dua variasi model yang ditawarkan hadir dengan RAM 6GB dengan storan 64GB, manakala variasi yang lebih high spec ditawarkan dengan RAM 8GB dan storan 128GB. Kapasiti bateri yang disertakan pada model ini adalah sebesar 4000 mAh.

Ciri-ciri menarik

201804140526494303

Apa yang membezakan Xiaomi Black Shark berbanding smartphone ialah penawaran aksesorinya. Melalui model ini, Xiaomi telah memperkenalkan Black Shark Gamepad. Berfungsi seakan Nintendo Switch, gamepad ini bakal membolehkan anda bermain game dengan lebih mudah khususnya game melibatkan FPS dan bola sepak.

Melayari aplikasi game sudah tentunya membuatkan smartphone akan lebih cepat panas. Sebagai usaha untuk membuatkan Xiaomi Black Shark kekal sejuk, Xiaomi telah menyertakan sistem liquid cooling. Dikatakan sistem ini mampu menyejukkan smartphone sehingga 8 darjah celcius.

Harga

xiaomi-blackshark-1

Mengulas dari segi harga, sudah tentunya para pengguna mengharapkan harga yang rendah dari jenama ini. Xiaomi Black Shark bakal mula ditawarkan dengan harga sekitar $477 (~RM1850.76) manakala untuk model RAM 8GB ditawarkan pada harga $557 (RM2238.76). Black Shark Gamepad dijual secara berasingan dengan harga $28 (~RM89.24).

Sekiranya anda seorang gamer atau individu yang mahukan spesifikasi terbaik pada smartphone, Xiaomi Black Sharp merupakan smartphone berbaloi untuk dimiliki berdasarkan penggunaan processor Snapdragon 845 dan RAM 8GB yang disertakan.

Baca: Skuter Pintar Xiaomi Untuk Anda Yang Suka ‘Ride’ Gaya Ringan Dan Santai

BACAAN SETERUSNYA

© 2018 Vocket Media Sdn Bhd (1173405-W). Dibuat dengan cinta di Damansara ❤