Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini. VOCKET

Umumnya, penjajahan meninggalkan warisan yang buruk kepada negara-negara yang pernah dijajah. Majoriti daripada negara yang pernah dijajah terpaksa berurusan dengan sisa masalah kolonial. Namun, bagaimana pula dengan keadaan negara-negara yang tidak pernah dijajah? Adakah mereka bebas daripada penindasan bangsa lain atau tidak?

Oleh itu, berikut merupakan senarai negara yang tidak pernah dijajah. Untuk persoalan di atas, keadaan negara mereka yang anda lihat sekarang ini adalah jawapannya.

image4
HYPE
Papar Kerinduan Seorang Ayah, Filem Pendek ecoBrown’s Ini Undang Sebak
Baca lagi →

1. Ethiopia

Negara yang terletak di kawasan Benua Afrika ini merupakan negara dengan populasi ke-2 terbesar di Afrika.  Ethiopia merupakan salah satu negara yang tidak pernah merasa kejamnya pejajahan oleh bangsa lain di dunia. Ketika orang Eropah menjajah benua Afrika pada tahu 1880 hingga 1914, kira-kira 90% daripada benua Afrika berjaya dijajah Eropah. Namun, Ethiopia masih mampu mempertahankan kedaulatannya secara penuh.

Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa Ethiopia  sebenarnya pernah dijajah oleh orang Itali pada tahun 1936 hingga 1941, tetapi perkara itu masih lagi dipersoalkan kerana sampai sekarang belum ada lagi bukti kukuh yang mampu menyangkal sangkaan tersebut.

2. Bhutan

Bhutan merupakan satu negara yang sangat terasing dan kurang pembangunan di dunia. Seperti Nepal, negara yang terletak berhampiran Pergunanan Himalaya ini menyebabkan ianya menjadi kawasan yang sukar diserang. Sepanjang tahun 1772 hingga 1774, tentara British cuba untuk menyerang dan menguasai beberapa kawasan di Bhutan.

Sebagai rundingan untuk menyingkirkan tentera British ketika itu, Kerajaan Bhutan telah membuat satu rundingan dengan membayar 5 kuda untuk tujuan kawalan ke atas industri pembalakan ketika itu.

3.  Nepal

Nepal termasuk dari salah satu negara Asia yang tidak pernah dijajah. Negara yang berdiri pada tanggal 21 Disember 1768, bersempadan dengan China di bahagian utara dan India di bahagian timur, Nepal merupakan negara yang menerapkan sistem kerajaan di dalam pemerintahannya.

Pada abad ke-19, British berjaya menawan hampir sebahagian besar India. Usaha British untuk menawan wiliyah baru di bahagian utara ketika itu terbatut dengan adanya kerjaan Nepal. Akhirnya peperangan di antara dua negara itu berakhir dengan menyerakan Nepal sebagai sebuah wilayah menjadikan Nepal terselamat dari berada di dalam senarai jajahan British.

4. Afghanistan

Afghanistan sehingga sekarang dikenali sebagai negara yang tidak pernah ditakluk oleh kuasa Asing, termasuk Amerika Syarikat. Walaupun Afghanistan baru mendapat pengakuan pada tahun 1919, namun jantung Asia ini tidak pernah dikuasai oleh negara asing. British pernah cuba untuk menguasai Afghanistan melalui Perang Anglo – Afghan pertama (1838-1842), Perang Anglo- Afghan yang kedua (1878-1880) dan Perang Anglo-Afghan yang ke-3 pada tahun 1919  tetapi gagal.

5. China

Semasa percubaan Eropah menguasai dunia, China ketika itu adalah satu pasukan yang sangat besar sehingga sering dibandingkan dengan kekuatan empayar Uthmaniyyah.

Pada abad ke-19, China menjadi antara negara yang menandatangani perjanjian perdangangan dengan negara barat seperti British, Perancis, Jerman, Rusia bahkan Amerika. Mungkin disebabkan teradapatnya beberapa perjanjian tertentu, China menjadi negara yang tidak pernah dijajah kecuali Hong Kong dan Makau.

6. Thailand

Thailand merupakan satu-satunya negara di Asia Tenggara yang tidak pernah dijajah. Walaubagaimanapun, negara yang dulu dikenali sebagai Kerajaan Siam ini tetap pernah mendapat tekanan dari negara Eropah seperti British dan Perancis yang mana ketika itu menguasi Indochina (Vietnam, Laos, Myanmar, Kemboja).

7. Iran

Terkenal dengan Kerajaan Parsi, Iran termasuk antara negara yang tidak pernah dijajah. Meskipun begitu, negara ini pernah menderita pada tahun 1800an akibat perang British dan Rusia. Selepas itu, negara yang berkongsi teluk Parsi bersama Kuwait, Oman, Iraq, Arab, Qatar dan Bahrin ini akhirnya nekad untuk membangunkan kerajaan mereka sendiri.

8. Jepun

Negara penjajah yang tidak pernah dijajah. Jepun terkenal sebagai negara di Asia yang berpengaruh besar serta memiliki banyak negara jajahan. Keberanian negara ini menyerang kekuatan barat semasa era peperangan dunia ke-2 menjadi penyebab Jepun tidak pernah dijajah oleh Barat.

9. Turki

Semasa kegemilangan Empayar Uthmaniyyah, Turki menjadi negara terkuat dan digeruni di dunia. Banyak wilayah yang ditakluk oleh Turki, bermula dari bahagian Barat Maghribi hinggalah bahagian Timur Iraq. Dari semenanjung Balkan di sebelah utara hingga di sebelah selatan Somalia. Negara-negara Eropah ketika itu sangat takut dengan kerajaan Turki.

10. Arab Saudi

Memiliki sejarah purba yang sangat terkenal serta kaya dengan minyak, Arab Saudi ternyata tidak pernah ada pengaruh kolonial dari barat. Secara rasminya, Kerajaan Arab Saudi diasaskan pada tahun 1744.

Baca: Inilah Laluan Keretapi Daripada Istanbul Hingga Ke Mekah Yang Telah Gagal Direalisasikan

Anda Mungkin Suka