Gelaran PHD (Perut Hala Depan) atau perut buncit tidak berlaku pada mereka yang gemuk sahaja. Ia juga menimpa pada mereka yang kurus tapi perut tetap buncit.

Baca bagaimana Saya Berjaya Hilang 40kg Dalam Masa 3 Bulan Tanpa Pil Kurus

apple-iphone-11-pro-camera-memes-01
HYPE
5 Mitos Yang Tidak Benar Tentang iPhone 11
Baca lagi →

Masalah perut buncit TIDAK lah pada penyakit keturunan atau menyalahi takdir tuhan. Buncit adalah berkaitan dengan penjagaan makanan dan disiplin ketika menjamah makanan.

cara-kempiskan-perut-1

Berikut adalah tip yang ingin saya kongsikan:

1. Anda disyorkan menambah pengambilan makanan seperti oat yang mana ia rendah lemak, rendah karbohidrat yang tidak baik, dan rendah kalori tetapi tinggi nilai nutrisinya.

Oat lebih BAIK jika dimakan kosong tanpa gula atau garam sekiranya anda ingin membuang lemak di perut dengan cepat.

Walaubagaimanapun, jika anda tidak suka oat dimakan tawar. Gabungkan rasa kurma dan madu. Ia membantu dan sedap!

2. Perut boroi atau buncit berkaitan dengan masalah sistem penghadaman yang tidak stabil. Gaya makan minum yang tidak akan memudahkan perut untuk lebih buncit. Elakkan, makan kemudian selang selikan dengan air.

Saya telah mengamalkan amalan ini dan selepas 2 minggu saya dapati perubahan banyak berlaku pada perut. Perut yang buncit dulu 2 KM jauh pun orang dah nampak, sekarang sudah tiada istilah buncit.

Ikut sunnah nabi. Makan terlebih dahulu kemudian baru minum. Jangan makan diselang selikan dengan minum. Ini akan buat perut dan akan meragam dan jadi keliru.

Cuba amalkan selepas makan, 15-30 minit baru minum air. Dalam masa 2 minggu anda akan dapati perut anda semakin mengecil dengan gaya pemakanan ini.

3. Makanan serat atau bijirin penuh, buah-buahan segar seperti brokoli, lobak, dan tomato adalah antara yang paling baik untuk menghilangkan lemak di perut. Makanan ini tidak mempunyai kalori yang tinggi tetapi mempunyai banyak serat fiber, mineral dan vitamin di dalamnya.

4. Makanlah perlahan-lahan. Jangan terlalu gelojoh untuk habiskan makanan dengan cepat.

Ketika menjamah makanan saya tidak menggalakkan anda untuk kunyah terlalu laju. Ini kerana makanan yang tidak dicerna dengan lumat dan kecil oleh mulut tidak dapat dicerna dengan baik dan seterusnya akan berlaku masalah kembung perut.

5. Makan selalu. Untuk mengurangkan lemak di bahagian perut, anda perlulah makan dalam jumlah yang kecil (4 – 6 hidangan) SEHARI berbanding mengambil 1 – 3 hidangan yang banyak dalam sehari.

Lagi banyak anda makan lagi baik untuk metabolisme badan. Namun anda diingatkan makanlah dalam kuantiti yang kecil. Bukan makan banyak kali tetapi jumlah banyak. Haaa, itu masalah!

6. Makanan seperti kekacang, minyak zaitun, anggur dan telur putih antara makanan yang membantu mengempiskan perut.

7. Kurangkan GARAM dalam makanan. Terlalu banyak garam dalam proses diet akan menambah ekstrak sodium terhadap cairan dalam tubuh dan melambatkan mekanisme proses pengeluaran air dan sel badan.

Akibatnya, perut akan menjadi kembung dan mula membuncit.

8. Elakkan makan kemudian berangan terus nak baring, nak tidur atau meniarap. Ini antara habit yang perlu anda tinggalkan. Sangat tidak baik untuk proses penghadamam berlaku.

Tunggu selepas 2 jam. Kalau nak tidur, tidurlah. Baringlah kalau nak baring.

Ini antara tip yang saya buat dan ternyata sangalah mujarab. Jika sebelum ini ukur lilit perut saya 48 inci dan sekarang berjaya mencapai 36 inci. Mengapa tidak anda?

Ps: Abaikan gambar sebelah kanan. Habis tahan nafas dah tu. Hahaa.

Domo Arigatoo!

Baca lagi 7 Senaman Ringkas Yang Saya Lakukan Hingga Berjaya Turunkan Berat Badan 40Kg

Artikel di atas disumbangkan oleh Arif Sukri. Ustaz Fitnes. Boleh ikuti beliau di sini.

Anda Mungkin Suka